Za vas smo zbrali ključne informacije in priporočila na temo splošnih higienskih pravil na temo cateringa in poslovnih dogodkov.
Splošna higienska priporočila
Higienska priporočila v tem dokumentu se uporabljajo za
storitve in dejavnosti, ki so predmet določil Odloka o spremembah Odloka o
začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v
Republiki Sloveniji (Uradni list RS št. 67/2020). Izvajalci turistično-gostinskih
dejavnosti naj sledijo priporočilom in izvajajo ukrepe, ki so smiselni za vrsto
in obseg dejavnosti, katere nosilci so.
S pojavom novega koronavirusa moramo povsod, kjer se
srečujemo in družimo, upoštevati spremembe v načinu obnašanja in spoštovati
prilagoditve, ki so jih uvedli ponudniki in izvajalci storitev.
Ključna načela preprečevanja prenosa okužbe z novim koronavirusom
- Dejavnosti turizma in gostinstva se udeležujemo
le, če smo zdravi, brez znakov in simptomov akutne okužbe dihal (kot so na
primer nahod, slabo počutje, bolečine v mišicah, povišana telesna temperatura,
kašelj) ali so bili v zadnjih 14 dneh v kontaktu z osebo z znaki COVID-19.
- Redno in temeljito si umivamo roke z milom in
vodo.
- V primeru, da voda in milo nista dostopna, si
roke razkužimo z namenskim razkužilom za roke (razkužilo, ki vsebuje 60 – 80 %
alkohola).
- Ne dotikamo se obraza (oči, nosu in ust) z
nečistimi/neumitimi rokami.
- Upoštevamo zadostno medosebno razdaljo, ki je
najmanj 1,5 oz. 2 metra.
- Upoštevamo pravilno higieno kašlja (preden
zakašljamo/kihnemo, si pokrijemo usta in nos s papirnatim robčkom ali
zakašljamo/kihnemo v zgornji del rokava). Papirnat robček po vsaki uporabi
odvržemo med odpadke in si nato umijemo roke z milom ter vodo.
- V času povečanega pojavljanja okužb dihal in
epidemije COVID-19 se izogibamo velikemu številu ljudi v zaprtih prostorih.
- Zaprte prostore večkrat dnevno temeljito
prezračimo
Restavracije, gostinski lokali
Splošna priporočila za izvajalce storitev
- Dela samo zdravo osebje, brez simptomov ali
znakov akutne okužbe dihal (povišana telesna temperatura, kašelj, izcedek iz
nosu, kihanje, bolečine v žrelu, težko dihanje, bolečine v prsih,…).
- Izvajalci gostinske dejavnosti naj sledijo
priporočilom in izvajajo ukrepe, ki so smiselni za vrsto in obseg dejavnosti,
katere nosilci so.
- Osebje naj bo redno seznanjeno z načinom
izvajanja zaščitnih ukrepov.
- Osebje naj ves čas zagotavlja zadostno medosebno
razdaljo, med izvajanjem gostinske dejavnosti pa največjo možno razdaljo.
- Skladno z navodili specialistov medicine dela
naj uporabljajo predpisano zaščitno opremo, https://www.anticovid.zmdps.si/.
- Osebje, ki prihaja v stik z gosti, v zaprtih in
odprtih prostorih nosi zaščitno masko.
- Delovna oblačila naj bodo iz materiala, ki se
lahko pere na najmanj 60 °C, v kolikor to ni možno, naj se med pranjem doda
sredstvo za dezinfekcijo perila (npr. belilno sredstvo na osnovi natrijevega
hipoklorita ali drugo sredstvo za tekstil s podobnim učinkom).
- Za stalno seznanjanje z ukrepi tako osebja kot
gostov svetujemo, da so kratka navodila za preventivno zaščitno ravnanje
nameščena na vidnih mestih, vedno pa ob ali po vstopu v objekte.
- Izvajalec storitve naj zagotavlja namestitev
podajalnikov za razkužilo.
- Stik med osebjem in gosti naj bo čim manjši z
npr. uvedbo rezervacij ali brezstičnega naročanja hrane in pijače ter
plačevanja.
Splošna priporočila za goste
- Ob prihodu si razkužijo roke.
- Dosledno naj upoštevajo navodila osebja glede
zagotavljanja zadostne medosebne razdalje, odlaganja torb in garderobe, načina
naročanja hrane in pijače, uporabe jedilnega pribora in posode, uporabe
sanitarij, plačevanja storitev, odlaganja odpadkov.
- Omejuje naj se številčna omizja, med osebami za
isto mizo naj bo zadostna medosebna razdalja, razen v primeru družinskih članov
oz. članov istega gospodinjstva.
- Pri gibanju in zadrževanju na zaprtem kraju, je
ob upoštevanju ohranjanja zadostne medosebne razdalje obvezna uporaba zaščitne
maske ali druge oblike zaščite ustnega in nosnega predela obraza (šal, ruta ali
podobna oblika zaščite, ki prekrije nos in usta), ki ki si jo gosti ob mizi
varno snamejo. (https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/maske2_lektorirano.pdf).
- Z rokami se ne dotikajo obraza, zlasti ne ust,
nosu in oči.
- Razkužijo si roke po dotikanju katerihkoli
nečistih površin ali predmetov že med obiskom, pa tudi ob odhodu.
- Čim manj naj se dotikajo različnih predmetov
(npr. telefonov) in površin, le toliko, kot je nujno.
Kuhinja
- Nosilci živilske dejavnosti naj striktno
upoštevajo Pravilnik o zdravstvenih zahtevah za osebe, ki pri delu prihajajo v
stik z živili (Ur.l.RS št.82/03 in 25/09). Poleg ostalih določil navedenega
pravilnika naj se upošteva, da ne prihajajo na delo, če so bili v stiku z
bolnikom, obolelim s COVID-19 v zadnjih 14 dneh ali če prebolevajo akutno
okužbo dihal.
- Nosilci živilskih dejavnosti morajo v notranjem
nadzoru svoje dejavnosti zagotoviti skladnost z Uredbo 852/2004 o higieni
živil, kar pomeni, da morajo izvajati programe dobre higienske prakse in
postopke, ki temeljijo na sistemu HACCP, kot je predpisano.
- Za osebje uporabo zaščitne opreme opredeli
specialist medicine dela.
Jedilnica, terasa, letni vrt
- V jedilnicah, na terasah ali letnih vrtovih naj
bo nameščenih več podajalnikov za razkužilo za goste, obvezno pa ob vhodu in
izhodu.
- Če obstaja možnost, naj izvajalci storitev
razmislijo o sistemu ločenega vhoda in izhoda.
- Mize naj bodo v prostoru razporejene tako, da bo
zagotovljena zadostna medosebna razdalja med gosti.
- Za omejevanje stikov je možna tudi uporaba
fizičnih pregrad med mizami (npr. pleksi steklo), v tem primeru so medosebne
razdalje lahko manjše.
- Izvajalci storitev naj odstranijo oziroma
prilagodijo uporabo predmetov v skupni uporabi (npr. solnice, sladkor, začimbe,
jedilni listi, igrače, časopisi, revije ipd.) tako, da se jih ne bo zaporedoma
dotikalo več gostov.
- Odstranijo oziroma prilagodijo naj samopostrežne
načine ponudbe npr. solatni bar, košarice kruha za več gostov, plošče s hrano,
jušniki, ipd. ali mesta, kjer bi si gosti, ki sicer niso v tesnem stiku, lahko
sami postregli z določenim blagom.
- Zmanjša naj se ponudba gostinskih storitev v
obliki klasičnega hladno toplega bifeja s samopostrežnim načinom. V primeru
ponudbe na bifejski mizi, se le ta primerno zaščiti in gostu naj se postreže na
krožniku.
- Jedilni pribor naj bo pripravljen za posameznega
gosta in naj mu bodo postreženi na način, ki onemogoča nezaščiten stik in
morebitno onesnaženje, npr. zaprta vrečka s priborom za eno osebo, pribor za
eno osebo ovit v papirnato servieto. Zagotoviti je treba, da jedilne garniture
(krožniki, skodelice) in steklovina pred uporabo niso podvrženi onesnaženju.
- Uporaba otroških igral je do popolne umiritve
epidemiološke situacije odsvetovana.
- Izvajalci storitev naj preprečujejo zbiranje
gostov ob čakanju na storitev, pri tem lahko uporabljajo oznake na tleh ali
druge rešitve (npr. predhodna rezervacija), med čakajočimi naj bo zagotovljena
zadostna medosebna razdalja.
- Uporabljeni jedilni pribor in posodo naj
izvajalci storitev čistijo z uporabo rokavic, detergenta za posodo, ki ga tudi
sicer uporabljajo, in vroče vode ali pomivalnega stroja.
- Tekstil (krpe, prti) naj bo iz materiala, ki se
lahko pere na najmanj 60 °C, v kolikor to ni možno, naj se med pranjem doda sredstvo
za dezinfekcijo perila (npr. belilno sredstvo na osnovi natrijevega hipoklorita
ali drugo sredstvo za tekstil s podobnim učinkom).
- Po vsakem gostu naj dosledno razkužijo površino
mize, po potrebi pa tudi druge površine, ki se jih gosti pogosto dotikajo
Odsvetujemo uporabo namiznih prtov.
- Odsvetujemo uporabo blazin za stole, če jih ni
možno uspešno razkužiti po vsakem gostu.
- Poteka naj redno razkuževanje površine blagajne,
blagajniškega pulta in terminala POS po vsaki uporabi ter umivanje ali
razkuževanje rok.
- Čiščenje lokala z vso opremo poteka vsaj 1 x
dnevno po navodilih: https://www.nijz.si/sl/navodila-za-ciscenje-in-razkuzevanje-prostorov-izvenzdravstvenih-ustanov-v-ka....
- Zaprte prostore naj redno zračijo, https://www.nijz.si/sl/navodila-za-prezracevanjeprostorov-izven-zdravstvenih-ustanov-v-casu-sirjenja-okuzbe-covid-19
Sanitarije
Sanitarije predstavljajo zelo pomembno točko glede možnega
prenosa povzročitelja okužbe, zato je treba njihovi uporabi ter čiščenju in
razkuževanju nameniti posebno pozornost.
- Gosti naj sanitarije uporabljajo posamično
oziroma glede na velikost in razporeditev prostorov tako, da je omogočeno
zagotavljanje zadostne medosebne razdalje. Pri prehodu od mize do sanitarij naj
upoštevajo zadostno medsebojno razdaljo in nosijo zaščitno masko. Gostu morajo
biti na razpolago tekoča voda, milo in papirnate brisače za enkratno uporabo.
Sušilnik za roke mora biti izključen. Gosti naj se čim manj dotikajo različnih
predmetov in površin, le toliko, kot je nujno. Koši za smeti za osebne odpadke
imajo pokrove, po možnosti s sistemom za nožno dvigovanje pokrovov.
- Izvajalci storitev naj zagotovijo redno in
učinkovito zračenje sanitarij. V primeru mehanskega prezračevanja naj se zrak
izmenja le s svežim zunanjim zrakom, brez recirkulacije zraka. (Navodila za
prezračevanje prostorov izven zdravstvenih ustanov v času širjenja okužbe
COVID-19: https://www.nijz.si/sl/navodila-za-prezracevanjeprostorov-izven-zdravstvenih-ustanov-v-casu-sirjenja...
).
- Izvajalci storitev naj zagotovijo čiščenje in
razkuževanje sanitarij vsaj vsako uro oziroma prilagojeno frekvenci obiskov.
Svetujemo, da se pri čiščenju in razkuževanju sanitarij sza preprečevanje
širjenja okužbe s SARS-CoV-2 upošteva že ustaljene postopke čiščenja sanitarij
in higienska navodila za uporabo in čiščenje javnih sanitarij za preprečevanje
širjenja okužbe s SARS-CoV-2. https://www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/uploaded/higienska_navodila_za_uporabo_i
n_ciscenje_javnih_sanitarij_.pdf.
Higienska pravila za poslovne dogodke
Splošna priporočila za izvajalce storitev
- Dela samo zdravo osebje, brez simptomov ali znakov akutne okužbe dihal (povišana telesna temperatura, kašelj, izcedek iz nosu, kihanje, bolečine v žrelu, težko dihanje, bolečine v prsih,…).
- Izvajalci storitev naj sledijo priporočilom in izvajajo ukrepe, ki so smiselni za vrsto in obseg dejavnosti, katere nosilci so.
- Za osebje uporabo zaščitne opreme ali fizične zaščite delovnega mesta opredeli specialist medicine dela, https://www.anticovid.zmdps.si/ .
- Osebje naj bo redno seznanjeno z načinom izvajanja zaščitnih ukrepov.
- Osebje naj ves čas zagotavlja zadostno medosebno razdaljo.
- Za stalno seznanjanje z ukrepi tako osebja kot gostov svetujemo, da so kratka navodila za preventivno zaščitno ravnanje nameščena na vidnih mestih, vedno pa ob ali po vstopu v objekte.
- Izvajalec storitve naj zagotavlja namestitev podajalnikov za razkužilo.
- Stik med osebjem in gosti naj bo čim manjši z npr. uvedbo rezervacij ter brezstičnega plačevanja.
Splošna priporočila za goste
- Dosledno naj upoštevajo navodila osebja glede zagotavljanja zadostne medosebne razdalje, odlaganja torb in garderobe, načina izvajanja storitev, uporabe opreme, uporabe sanitarij, plačevanja storitev.
- Omejujejo naj številčna druženja, dosledno naj upoštevajo načela zadostne medosebne razdalje.
- Pri gibanju in zadrževanju na zaprtem kraju je poleg zagotavljanja medosebne razdalje obvezna uporaba zaščitne maske ali druge oblike zaščite ustnega in nosnega predela obraza (šal, ruta ali podobna oblika zaščite, ki prekrije nos in usta).
- Dosledno naj skrbijo za higieno rok, z umivanjem z milom in vodo ali razkuževanjem, po dotikanju katerihkoli nečistih površin ali predmetov.
Izvajanje dejavnosti poslovnih dogodkov
- Izvajalci storitev naj preprečujejo zbiranje udeležencev oziroma obiskovalcev ob čakanju na storitev oziroma ob vstopu, pri tem lahko uporabljajo oznake na tleh ali druge rešitve (npr. predhodna rezervacija), med čakajočimi naj bo zagotovljena zadostna medosebna razdalja.
- Število udeležencev oziroma obiskovalcev poslovnega dogodka naj bo prilagojeno velikosti in kapaciteti prostora tako, da se ves čas dejavnosti zagotavlja zadostna medosebna razdalja. Ob tem je treba upoštevati tudi kapacitete sanitarij, garderob in kapacitet za pogostitev udeležencev. 21 Priporočamo, da se v največji možni meri uvede brezstično poslovanje (prijava na dogodek, plačilo, posredovanje gradiva).
- V kolikor na dogodku sodeluje splošna javnost priporočamo, da se številčnost obiskovalcev omejuje z razporedi, predhodnimi rezervacijami ipd.
- Pri gibanju in zadrževanju na zaprtem kraju je poleg zagotavljanja medosebne razdalje obvezna uporaba zaščitne maske ali druge oblike zaščite ustnega in nosnega predela obraza (šal, ruta ali podobna oblika zaščite, ki prekrije nos in usta).
- Mize, stoli, razstavni pulti, razstavni platoji ipd. naj bodo razporejeni tako, da se med udeleženci oziroma obiskovalci in med osebjem ter udeleženci oziroma obiskovalci zagotavlja zadostna medosebna razdalja, po možnosti naj bodo dostopi in smer gibanja označeni.
- Svetujemo, da so udeležencem na voljo sredstva za razkuževanje (robčki ipd.) in obrazne maske, če jih nimajo pri sebi.
- Površine in predmete, ki se jih lahko dotika več oseb, je treba pogosto čistiti in razkuževati. Aktivnosti je treba prilagoditi tako, da je stičnih površin in gibanja udeležencev čim manj oziroma so ta enosmerna.
- Poseben poudarek mora osebje zagotavljati tudi čiščenju in razkuževanju površin ter predmetov, ki se jih dotakne veliko število rok (npr. stopniščne ograje, stikala, ročaji, držaji, kljuke, tipke v dvigalu).
- Prostori, v katerih se izvaja poslovni dogodek, naj bodo redno in dobro prezračeni, https://www.nijz.si/sl/navodila-za-prezracevanje-prostorov-izven-zdravstvenih-ustanovv-casu-sirjenja....
- Pri uporabi namenskih prostorov npr. kadilnic je prav tako treba zagotavljati zadostno medosebno razdaljo in omejevati združevanja.
- Pri izvajanju pogostitve udeležencev oziroma obiskovalcev veljajo higienska priporočila za restavracije in gostinske lokale.
Priporočila glede ravnanja v primeru obolenja s simptomi/znaki Covid-19
V primeru, da zaposleni zboli z akutno okužbo dihal, ostane
doma in pokliče izbranega zdravnika. O bolezni obvesti nadrejenega. Če je
COVID-19 pozitiven, o tem obvesti delodajalca. O pojavu COVID-19 med
zaposlenimi lastnik obvesti območno enoto NIJZ.
Epidemiološka služba, ki prejme prijavo o potrjenem primeru,
začne epidemiološko preiskavo, identificira tesne kontakte na delovnem mestu in
za njih predlaga ukrepe.
Če je bil kdo od zaposlenih v stiku z osebo, ki je kazala
znake akutne okužbe dihal, naj nadaljnjih 14 dni opazuje svoje zdravstveno
stanje. V primeru pojava akutne okužbe dihal, ostane doma in pokliče izbranega
zdravnika ter obvesti nadrejenega.
V primeru, da zboli gost z vročino ali znaki akutne okužbe
dihal naj izvajalec storitve (lastnik) pokliče najbližji ZD. Gost naj počaka v
izolaciji. Nosi naj masko. Uporablja naj samo določene 28 sanitarije in
umivalnik. Epidemiološka služba, ki prejme prijavo o potrjenem primeru vodi epidemiološko
preiskavo, identificira tesne kontakte in za njih predlaga ukrepe.
Prostore, kjer se je gibal oboleli gost s COVID-19, se
temeljito očisti in izvede dezinfekcijo. Prostore se tudi temeljito prezrači.